There are no breaking news at the moment

De motor is een product dat voortgekomen is uit de fiets met twee evengrote wielen. Er is erg veel onduidelijkheid over wanneer de eerste motorfiets precies ontstaan is, en door wie deze is uitgevonden. In de tweede helft van de negentiende eeuw waren er in diverse Europese landen ingenieurs bezig met de creatie van een motorfiets.

In 1867 is de eerste fiets uitgevonden die niet door lichamelijke kracht vooruitging. Dit was de stoommotorfiets. Deze motorfiets was te bezichtigen op tentoonstellingen en er werden zelfs motorraces voor georganiseerd. Omdat er nog geen tegenstanders waren, nam de motorrijder het op tegen ruiters te paard.

De eerste benzine motor kwam in 1894 op de markt en is uitgevonden door de Duitse broers Hildenbrand. Vanaf dat moment werden er regelmatig nieuwe motoren ontworpen.

De allereerste motorfietsen met verbrandingsmotoren zijn sinds 1884 in productie. In deze begin jaren werd er petroleum gebruikt als brandstof.

In de eerste wereld oorlog boekte het gebruik van motoren een flinke vooruitgang. De paarden werden verruild voor machines, omdat dit sneller en efficiƫnter was voor de onderlinge communicatie in het leger. Het was vooral de Harley Davidson die tijdens deze periode naamsbekendheid kreeg. De eerste Harley Davidson motor had een vermogen van 400CC.

In de hele wereld ging de ontwikkeling van de motor in een gestaag tempo door en er kwamen vele merken bij. Al snel werd de motorfiets niet alleen als vervoermiddel maar ook in races gebruikt. Deze races waren tevens bedoeld om de kwaliteit van de verschillende motoren op de proef te stellen. Daarbij ging het niet alleen om snelheid maar ook om betrouwbaarheid van de motor. In die tijd waren Harley Davidson en BMW veel verkochte merken in Europa.

Na de tweede wereldoorlog werden de Europese motormerken ondergesneeuwd door de Japanse merken. Als eerste werd de Honda erg populair, gevolgd door Kawasaki, Suzuki en Yamaha. De kwaliteit van de Japanse motoren lag hoog, waardoor het voor de Europese motorfabrikanten moeilijk was om hiertegen te concurreren. Een aantal producenten ging er dan ook aan ten onder.

In dezelfde tijd veranderde de functie van de motor van eenzijdig vervoermiddel tot statussymbool. Het hebben van een motor droeg bij aan het imago van de berijder. Motoren werden als vrijetijdsbesteding gebruikt en er ontstonden steeds meer motorclubs.

Het overgrote deel van de motoren rijdt op benzine. Rond 2006 zijn er door een Nederlands bedrijf voor het eerst op grote schaal dieselmotoren op de markt gebracht. Omdat de meeste motorrijders toch blijven kiezen voor een benzinemotor, hebben de dieselmotoren nooit een echte doorbraak gemaakt.