There are no breaking news at the moment

Vele motorrijders onder ons rijden tegenwoordig op een Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha, Ducati of een Harley Davidson. Aan vrijwel alle motormerken zijn overeenkomstige motorclubs verbonden. Voor bijvoorbeeld de liefhebbers van de Kawasaki motor is in 1986 de Kawasaki Merkclub Nederland opgericht. Deze motorclub maakt Motorrijden nog leuker en organiseert gezellige evenementen en toerritten voor haar clubleden. Bovendien kan het zeer inspirerend zijn om gelijkgestemden te treffen tijdens de sfeervolle bijeenkomsten. Maar niet alleen voor de berijders van moderne motormerken zijn er motorclubs voorhanden. Ook voor de liefhebbers van klassieke motoren is er veel te doen. Voor de fans van de legendarische Sparta motoren bestaat sinds 1993 de Sparta motorclub. Deze club heeft elk jaar spannende en gezellige evenementen op haar programma staan voor haar clubleden. Zo wordt er bijvoorbeeld op 9 november as. een speciale onderdelendag door de motorclub georganiseerd.

Sparta, een Hollandse klassieker

De Sparta motorfiets is een authentiek Nederlands product. Het merk Sparta werd in 1917 opgericht door de heren Schakel, Verbeek en Krijgsman. Het bedrijf begon oorspronkelijk als fietsfabrikant. Na het vervaardigen van fietsen werden ook bakfietsen geproduceerd. Vanaf 1931 werden de eerste Sparta motorfietsen – met veel succes – op de markt gebracht. De Sparta motorfiets was destijds een gewild vervoermiddel in Nederland. De eerste motormodellen bevatten 74 cc en 98 cc motorblokken. Een aantal jaren later kwamen er motormodellen in de handel van zwaardere kwaliteit met motorblokken van 120 cc en 125 cc.

In de oorlogsjaren lag de productie van Sparta motoren nagenoeg stil. Echter na de Tweede Wereldoorlog hervatte de fabriek haar productiewerkzaamheden, en in de daaropvolgende jaren werd Sparta een toonaangevend motorfietsmerk in Nederland. Het vermogen van de motorfiets was inmiddels opgevoerd met nog zwaardere motorblokken van 200 cc tot 250 cc. Kortom, de Sparta motor was ‘volwassen’ geworden. Ook werden nu motoren met zijspan geproduceerd. Helaas zette Sparta in 1961 een punt achter het produceren van motorfietsen, omdat de bromfietsindustrie inmiddels een lucratievere business was geworden.